Tandori Dezső kritikája
augusztus 22, 2019Villányi László végtelenség-előttje
TANDORI DEZSŐ
VILLÁNYI LÁSZLÓ: ALÁZAT
A könyv alapsémája a Város. Alaphangja az átvilágított rejtelem. Elegendő ehhez ennyit idéznünk – a Felőle c. versből – : „Van, aki a város alá ömlő földzuhatag mélyén képzeli el…" De mit? Amit „távoli jégtorony zöldellő tetején" is lehet sejtenünk?! Villányi reális és racionális poszt-szürrealizmusa a jelenkori és erretájti hulladékokból és romelemekből építkezik, de úgy, hogy ez az aláömlött halom, matéria, közeg, szubsztancia stb. már kibocsátja sugárzását. A közeg átvilágítása: ez az alaptéma inkább, nem a meglévő anyag. A meglévő anyagról Villányi László azt gondolja, amit „valamennyien" gondolunk a ma és itt meglévő anyagféleségekről, de hát az nem költészeti tárgy. Villányi alázata elsődleg az, hogy mintha mindenkoriként tudna létezni számára az, ami pedig – mint „valamennyien", tudja ő is – nagyon mai, itteni, ebbe-romlott, innen-alig-fölemelhető.
De a középpont eleve ez a valós-föltételezett „város". Valósnak hinni a föltételezhetőt, föltételezhetővé légiesíteni a valósat: Villányi költészetének alapművelete ez, melynek végső sikerét a bravúr – vagy az egyszeri „produkció" – kivédése adja. Ez az a bizonyos alázat, melynek jegyében felkérdez valami ily képzetes-valósat: „Rejthetném-e gyengeségem / a szikla reménytelen tömbje előtt?» Miközben a vers mottója: „Egy gömbölyű kő alatt találták. / A város melletti sziklatemplom…" Stb. Weöres Sándor jut eszünkbe, a „rejtőzködnöm nem lehet" motívuma. A kő „gömbölyűsége": a legjobb magyar költészeti hagyományok továbbgörgetéséből is adódik.
De hát Villányi László nem hagyományos költő. A Rimbaud-féle „mindenáron„, „minden körülmények között" nála nem a „modernnek lenni hangsúlyával ékes, hanem a követelmény-jelleggel magával, a „lenni"-vel, de valóban mindenképpen. Ez a város, az ő városa is. Miközben, persze, nagyon is konkrét és valós. Mert nézzük csak megszólalásának mikéntjét. Villányinál ugyanis a szokvány verskötetelemző elemeket a legjobb, ha azonnal félrehagyjuk. Miként szólal meg, mondom, miként? A semmiből, mintegy, tehát nem is egyszerűen várost járva, egyik-utcából-a-másikba érve. Ekképp mond valami alapvetőt, ismétlem, a század nagy vers-tanulságának sem hátat fordítva, a maga semmijéből: „Sokan gondolják: a váratlan helyzetek a legkedvezőbbek. / Így nem ritka, hogy a busz letér szokott útjáról, / vagy a sintér szélnek ereszti a kutyát…" etc. Volt a század költészetének valami révült, profetikus, reáliákon innent-túlt kereső, hirdető alaphangja, arkangyali üdvözletek fuvalmával, sakkjátszmákkal. Villányi ennek a kritikáját is adná a maga egyéni vershangjával, ha itt kritikáig bármi is alacsonyodna. A vers – „alkotás" – dolga, és evidenciája nem a kritika. Sokszor említettem már, a művészetnek a „baloldalisággal” való azonosítása századunk tévedése. Lehet baloldali – jobbító, megváltó, kritizáló szándékú vagy jellegű a művészet, persze. De alapállaga a legjobb esetben is általánosan a semmilyen-oldalúság, nem a kritika, nem a valóhoz-hozzászólás, hanem az evidencia hordozása, kifejezése, legalább tudata, tudattalanja. Villányi úgy mászkál ebben a városban, ahogy Bergman szereplői evidensek. Meghatározottjai a maguk közegének, melyet azonban csak az ő fényük világíthat át; bénítja őket ez az állag, ám épp ez az állag lenne vak, lenne éjbe-bukó az ő fényük, átvilágítási tevékenységük nélkül. Ilyen emberjelleget jelenít meg Villányi László, s ezzel meglehetős unikumot művel költészetünkben. Tudniillik következetesen s végig így járdal(el).
Mert mindennek a relativitás-révületnek és kinagyított-merevített valóságrész-állapotúságnak őse egy ágon Hamlet. A költészetben a nagyon konkrét egyben a nagyon bizonytalan is. Egy verskezdet -A kamasz – Villányinál: „Hogy a fenében szabadulhatnék ebből a zsibbadásból? – Amitől ez nagyon jó költészet, az a mondat strukturálása, méghozzá materiálisan, az egymás mellé szervesen odasorakozó anyagoké. S a hirtelen váltások! Ezek is matériává lesznek. Ekképp, ha a következő sorokat nézzük; grádicsok sokát sorjáztatva, minket megrohantatva: „Párbajra ok: most elhagyni ezt a mellet. / Legyen átkozott az egész almaszedés…" Persze, értjük a szituációt. Csak túlig is jutunk, nem a helyzeten segítődünk túl, az nem volna olyan lényeges, hanem hogy ennek van/volt valami „túlija": azt most megtudjuk. S ez többletünkké válik. A vers kilép műfajiságából. Általánosabb közléssé válik, de mi által? Hogy saját kritériumainak „túlian" felel meg, hogy tehát nem marad meg egészen annál a versfogalomnál, ami a vers előtte – emez egy vers előtt, vagy, mondjuk,
a Villányi-vers előtt – volt. Ez a mikróra-bomló egyszeriség és egyediség az a rimbaud-i „természetes véset", amely szinte intézményes. Csak megvalósulásának kell mindig intézményt-tagadó hitelűnek lennie, egyszerinek. Ezt a grádics- és él-járást valósítja meg Villányi kötete. Ennek, persze, jó tartalma az alázat. A könyv nem is méltatlanul viselheti ezt a címet.
Mármost az egész kötetben ugyanúgy jó bolyongani, mint a képzetes városban. A mutatványos monológja a főtéren c. vers ennek alapszerkezetét is megadja, miért érezhetünk így: „Semmit sem hagyhatsz figyelmen kívül. A hőmérséklet, a szél járása…„ Stb. Nem hagyhatsz, no, persze. Semmiféle ilyen meghagyásnak nincs valós lehetősége. Honnét szól a költészet, akkor hát, ezen rekvizitumaival? Az nem lehet, hogy egy másik, egy mögénk csusszant térből. Akkor viszont, érezhetően, megint ott tartunk – megint deklaráltan tartunk ott, hogy egyszeri terünk kettős, hogy imperatívuszunk hangja nem némul el, de idegen visszhangkongással jut vissza fülünkbe. Maradnánk némák? Maradnánk a miniatűröknél? Villányi ezeket is kipróbálja. Alighanem a látnokiságot kivédő, rejtelemlendületű verstípus marad majd igazi sajátja.
Jelentős eredményt ért el ebben, ezzel. Az élőbeszéd kilúgozottsága ellen kell-e védelem? Már attól függ, mire, mihez. A Villányi-féle természet-eredetűleg maximált igény a megszólalás mikéntjét adja válaszul. Az a kivédés lehetősége. Attól válik érdemlegessé, mit mondunk, hogy miként is mondjuk. De ez nem volna elég. Nem tudom megfejteni, de Villányi Lászlónak ezt a révült-józan beszédét egyetlen alapvonulat látszik mozgatni. Egyetlen „darabot" játszanak a felszín alatt, ennek monológjai és jelenetei a versek, melyek aztán szemünk előtt megjelennek.
A mutatványos versében is számos utalás történik a megszólalás módjára. Századunk irodalmának különös mozzanata, a korábbi századokétól eltérő, hogy az okítás, a tankölteményesség nem tételez fel konkrét és valós hallgatóságot. Annál érdemlegesebb a hangja. Belé van szőve a szerkezetébe, a lélek-lélegzet-járásába a reménytelenség, melyet azonnal önlétével tagad. De ennek semmi régies heroikussága sincs. Villányinál ezért nem jelenhet meg a kifejtett értelemben vett történetiség, a historikum. Holott számos olyan „kérdést" érint, erez át ez a költészet, amelynek – egy miccenés csak! – azonnali aktualitásjellege volna. Isten óvjon! De Villányit meg is óvja a maga tehetségének a „lényegese”. Az, hogy ösztönösen is lényeges költővé igyekszik válni, és ezen az úton, ha ez út egyáltalán, már oly szakaszokat tett meg, amelyek, ha nem hozzá hasonló tehetséggel volna dolgunk, megannyi végeredménynek is feltűnhetnének. Tőle várjuk a continuót. Aligha hiába.
(Orpheusz Kiadó, 1990)